Siirry pääsisältöön

Sosiaalinen media ja tekoäly: onko se turvallista?

Markkinoija käyttämässä tekoälyä somejulkaisuissa.

Tekoäly muuttaa yhteiskunnan vuorovaikutus- ja viestintätapoja sekä luo ja kuluttaa sisältöä. Teknologia muuttaa jo nyt digitaalista maisemaa, ja sen käyttö ja vaikutukset herättävät monia kysymyksiä. Näihin kysymyksiin kuuluu sosiaalisen median tekoälyn merkitys.

On selvää, että tekoälyn käyttö sosiaalisessa mediassa voi tarjota monia hyötyjä käyttäjäkokemuksen parantamisesta yritysten markkinointipäätöksissä auttamiseen, mutta se myös tuo haasteita käyttäjien yksityisyydelle ja edellyttää käyttäjiltään itsehillintää ja vastuullisuutta.

Mitä tekoäly tarkoittaa sosiaalisessa mediassa?

Sosiaalisen median alustat käyttävät tekoälyä monissa ominaisuuksissaan. Osa käyttäjistä miettii, tarkoittaako se kaikkia alustoja, ja esittävät kysymyksiä, kuten "Käyttääkö Instagram tekoälyä?" Todellisuus on, että tekoäly on niin tehokas teknologia ja tarjoaa niin monia etuja, että kaikki sosiaalisen median alustat käyttävät sitä jossain määrin. Esimerkiksi Instagram ja Facebook käyttävät tekoälyään käyttäjien syötteiden ja aikajanojen kuratointiin. Tällä ne varmistavat asettavansa etusijalle – automaattisesti kerätyn ja analysoidun datan perusteella – kutakin käyttäjää eniten kiinnostavan sisällön.

Tästä johtuu esimerkiksi se, että vaikka kaksi Instagramin käyttäjää seuraisi aivan samoja tilejä, heidän syötteensä ovat erilaisia sen perusteella, kuinka ja miten he ovat vuorovaikutuksessa sisällön kanssa. Sinällään käyttäjät, jotka miettivät, ovatko sosiaalisen median algoritmit tekoälyä, kysyvät oikeita kysymyksiä. Monen alustan algoritmit käyttävät tekoälyä parantamaan ja kohdentamaan käyttäjäkokemusta.

Kuinka tekoälyä käytetään sosiaalisessa mediassa?

Miten tekoälyä siis käytetään sosiaalisessa mediassa? Vaikka teknologialla onkin etuja tavalliselle käyttäjälle, se on erityisen hyödyllinen yrityksille, brändeille ja sisällönluojille. Sosiaalisen median tekoäly voi yksinkertaistaa monia yritysten näillä alustoilla käyttämiä prosesseja, vahvistaa niiden mahdollisuuksia tarjota kohdennettuja kokemuksia seuraajille ja parantaa niiden toimien tehokkuutta. Sosiaalisen median tekoäly voi myös säästää paljon yritysten aikaa, koska työkalut automatisoivat monia toimintoja, jotka on aiemmin tarvinnut tehdä käsin. Lisäksi brändit voivat tekoälyn avulla seurata julkista mainettaan.

Seuraavassa on muutamia keinoja, joilla yritykset voivat parantaa sosiaalisen median käyttöään tekoälyn avulla.

  • Mainonnan hallinta: Yritykset voivat käyttää tekoälypohjaisia työkaluja asiakassegmentointiin varmistaakseen, että somemainonta kohdennetaan oikeaan yleisöön.
  • Datan analysointi: Tekoäly voi automaattisesti analysoida massiivisia datamääriä nopeasti avustaakseen kohdennetussa mainonnassa. Se voi myös seurata somejulkaisujen ja -mainosten tehokkuutta.
  • Julkaisujen automatisointi: Yritykset voivat käyttää tekoälytyökaluja ajoittamaan julkaisut siihen aikaan, jolloin niiden yleisö on aktiivisimmillaan, ja varmistaa näin paremman sitoutuvuuden.
  • Sisällön valvonta: Sosiaalisen median tekoälybotit voivat auttaa käyttäjien tuottaman sisällön valvomisessa yrityksen julkisilla sivuilla. Ne voivat suodattaa pois sopimattoman sisällön tai julkaisut, jotka rikkovat yhteisön sääntöjä.
  • Sisällön luominen: Generatiivinen tekoäly somejulkaisuille voi auttaa tuottamaan nopeasti tehokasta sisältöä ja valitsemaan tunnisteet, jotka tehostavat julkaisujen näkyvyyttä. LinkedInissä yritykset voivat esimerkiksi luonnostella generatiivisen tekoälyn avulla tehtäväkuvauksia.
  • Vaikuttajien valinta: Somessa riittää vaikuttajia ja sisällöntuottajia. Yritykset voivat käyttää tekoälyä apunaan valitessaan brändille ja mainonnan tavoitteille sopivat vaikuttajat.
  • Someseuranta: Brändin mainontojen kokoaminen verkosta, jotta voi muodostaa kuvan siitä, mitä yrityksestä sanotaan sosiaalisessa mediassa.
  • 24/7-asiakaspalvelu: Tekoälypohjaiset chatbotit mahdollistavat yrityksille automatisoidun asiakaspalvelun kaikkina aikoina sosiaalisessa mediassa.

Myös sosiaalisen median verkostot käyttävät tekoälyä virtaviivaistamaan tiettyjä prosesseja ja parantamaan käyttäjäkokemusta. Esimerkkejä:

  • Sellaisten julkaisujen, kuvien ja videoiden suositteleminen, joiden kanssa käyttäjät haluavat aiemman toiminnan perusteella olla tekemisissä.
  • Kasvojentunnistuksen ja automaattisten paikkatunnisteiden tarjoaminen, jotta käyttäjät voivat helpommin merkitä muita käyttäjiä ja sijainteja julkaisuihinsa.
  • Videosuodattimen luominen generatiivisen tekoälyn avulla esimerkiksi Snapchatissa.
  • Alustan yhteisösääntöjä mahdollisesti rikkovan sisällön valvonta.
  • Käyttäjien luoman sisällön luomisen ja jakamisen mahdollistaminen, esim. tarrat Instagramissa.
  • Roskapostien, vihapuheen ja verkkokiusaamisen havaitseminen ja poistaminen.

Tekoälyn hyvät ja huonot puolet sosiaalisessa mediassa

Ei ole epäilystäkään siitä, että sosiaalisessa mediassa käytetään tekoälyä laajasti jo nyt, ja käyttö kasvaa teknologian kehittyessä paremmaksi ja tehokkaammaksi. Tekoälyllä, kuten muillakin teknologioilla, on kuitenkin niin etuja kuin haittojakin. Nämä tehokkaat työkalut voivat huomattavasti parantaa somekokemusta, mutta ne voivat myös luoda uusia haasteita ja ongelmia sekä yksityisille että yrityskäyttäjille.

Tekoälyn hyödyt sosiaalisessa mediassa

Kuten yllä olevasta käy selväksi, sosiaalisen median tekoäly voi olla erittäin hyödyllinen. Sen edut ovat kuitenkin paljon laajemmat kuin pelkkä organisaatioiden tehokkuuden parantaminen. Seuraavassa muutama tapa, joilla tekoälytyökaluja käytetään somekokemuksen parantamiseen:

  • kutsuvamman verkkotilan luominen kaikille käyttäjille suodattamalla sopimaton sisältö pois ja rankaisemalla käyttäjiä, jotka rikkovat yhteisön sääntöjä
  • sisällöntuottajien ajan säästäminen automatisoimalla monet organisaation someprofiilin ylläpidon rutiinitoiminnot, kuten aikataulutus ja asiakaspalvelu
  • luovuuden tehostaminen auttamalla tuottamaan enemmän ideoita ja luomaan vaikuttavampia kampanjoita
  • pienyritysten ja luovien toimijoiden tavoittavuuden ja profiilin kasvattaminen
  • kustannusten säästö poistamalla suuri määrä manuaalista työtä somesivujen ja -kampanjoiden hallinnasta
  • parempien päätösten mahdollistaminen tuottamalla tarkempaa dataa ja tietoa
  • tulojen kasvattaminen korostamalla parhaiten toimivia tekstejä ja kuvituksia, ehdottamalla uusia yleisöjä ja mahdollistamalla kohdennetun mainonnan vastaanottavaisemmille yleisöille
  • lisääntynyt tietoturva yksityiskäyttäjille minimoimalla mahdollisuudet datan ja identiteetin varkauksiin sekä tietojenkalasteluun.

Tekoälyn haitat sosiaalisessa mediassa

Kuten kaikkien teknologioiden kohdalla, myös tekoälyn käytöllä sosiaalisessa mediassa on omat riskinsä. Osa niistä liittyy siihen, miten käyttäjät ja yritykset käyttävät näitä tehokkaita työkaluja. Osa haitoista kuitenkin on tekoälylle ominaisia. Tässä on esimerkkejä sosiaalisen median tekoälyn riskeistä:

  • Tekoälyvääristymä, joka on tulosta teknologiaan koneoppimisprosesseilla sisäänrakennetuista ennakkoluuloisista olettamuksista, luo merkittäviä puutteita objektiivisuuteen ja laatuun. On kuitenkin olemassa käsin tehtyjä tekoälypohjaisia sosiaalisen median algoritmeja.
  • Virheellistä tietoa leviää, koska tekoäly luo sisältöä liian nopeasti käyttäen faktoja, tilastoja ja muita tietoja varmistamatta niiden laatua ja todenmukaisuutta. Tekoälyn käyttö sosiaalisessa mediassa lisää syväväärennöksiä, millä voi olla negatiivisia yhteiskunnallisia ja poliittisia seurauksia.
  • Plagiarismi lisääntyy, koska tekoäly hakee internetistä tietoa, jota se tarvitsee sisällön luomiseen, ja kokoaa sisällön ilman viitteitä tai edes muuttamatta sisältöä.
  • Vaatimustenmukaisuusongelmia tulee, koska monilla yrityksillä ei ole käytäntöjä tekoälyn käytölle toiminnassaan. Tästä voi aiheutua eturistiriitoja tai alan sääntöjen rikkomuksia.
  • Käyttäjiä rangaistaan virheellisesti yhteisön sääntöjen rikkomisesta, mistä seuraa pitkiä vetoomusprosesseja profiilien tai julkaisujen palauttamiseksi.

Kuinka tekoälyä voi käyttää turvallisesti sosiaalisessa mediassa?

Sosiaalisen median tekoälyn käytön haittoihin liittyvien riskien varalta on olennaista, että käyttäjät – etenkin yrityksien edustajat – oppivat käyttämään tekoälyä turvallisesti näillä sivustoilla. Se mahdollistaa osallistumisen sometekoälytrendiin menettämättä käsitystä vastuusta asiakkaita ja koko yhteiskuntaa kohtaan. Vaikka siitä aiheutuukin hieman enemmän vaivaa, sosiaalisen median tekoälyä voi käyttää vastuullisesti seuraavien kohtien avulla.

1. Vahvista kaikki tekoälyn tuottama sisältö

Sosiaalisen median tekoälyn käyttötavoista johtuen suuri osa verkkosisällöstä on automaattisesti tuotettua. Tekoäly on kuitenkin altis vääristymille, eikä se tarkista luomaansa sisältöä, minkä johdosta se saattaa julkaista sisältöä, joka on täynnä virheitä. Siksi yritysten tulisikin aina vahvistaa ja tarkistaa kaikki tekoälysisältö sen varmistamiseksi, että ne eivät levitä virheellistä tietoa. Tekoälysisältö kannattaa myös tarkistaa plagioinnintarkistustyökaluilla mahdollisten tekijänoikeusrikkomusten välttämiseksi.

2. Selitä yrityksen sosiaalisen median tekoälyä koskeva käytäntö

Monet sosiaalisen median käyttäjät ovat jo nyt – oikeutetusti – huolissaan siitä, kuinka sosiaalisen median sivustot käsittelevät käyttäjien tietoja. Tekoälyn käyttö sosiaalisessa mediassa voi lisätä näitä huolia. Yritykset voivat lievittää näitä huolia julkaisemalla avoimesti käytännöt siitä, kuinka ne käyttävät sosiaalisen median tekoälyä käsitellessään asiakkaiden tietoja esimerkiksi kerätessään ja tallentaessaan käyttäjätietoja kohdennettua mainontaa varten. Voi lisäksi olla hyödyllistä huomauttaa generatiivisen tekoälyn käytöstä, esimerkiksi mainitsemalla, että tietyt kuvat ovat tekoälyllä luotuja, jotta käyttäjät ymmärtävät, etteivät kuvat ole täysin todenmukaisia.

3. Ota käyttäjien suhtautuminen huomioon

Vaikka tekoälystä voi olla paljon hyötyä yrityksille sosiaalisessa mediassa, on erittäin tärkeää seurata sitä, kuinka käyttäjät suhtautuvat tekoälyn käyttöön. Joissain tapauksissa asiakkaat ja kohdeyleisöt voivat reagoida kielteisesti tekoälyllä luotuun sisältöön. Se voi esimerkiksi aiheuttaa sekaannusta tai olla loukkaavaa. Yritysten on seurattava palautetta jatkuvasti varmistaakseen, että jos näin käy, ne voivat korjata tekoälyn käyttöä somejulkaisuissaan.

Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaalisen median ja tekoälyn risteymäkohdassa on paljon mahdollisuuksia ja haasteita. Tekoälyn laaja integrointi sosiaalisen median alustoihin on ehdottomasti muuttanut tapoja, joilla yksilöt ja yritykset toimivat digitaalisissa tiloissa. Edut ovat ilmeisiä valikoiduista sisällöistä automatisoituun mainontaan. Matka kohti tekoälyvetoista sosiaalista mediaa ei kuitenkaan ole huoleton yksityisyyskysymysten, vääristymien ja virheellisen tiedon levittämisen johdosta. Kun liikumme tällä kehittyvällä alueella, on erittäin tärkeää, että niin käyttäjät kuin yrityksetkin lähestyvät tekoälyn käyttöä sosiaalisessa mediassa vastuullisesti ja avoimesti.

Hanki Kaspersky Premium + 1 VUODEN MAKSUTON Kaspersky Safe Kids. Kaspersky Premium sai viisi AV-TEST-palkintoa parhaasta suojauksesta, parhaasta suorituskyvystä, nopeimmasta VPN:stä, hyväksytyistä lapsilukoista Windowsille ja parhaista lapsilukoista Androidille.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita ja linkkejä:

Kymmenen suurinta kyberturvauhkaa

Aiheeseen liittyvät tuotteet ja palvelut:

Kaspersky Password Manager

Kaspersky Endpoint Security Cloud

Kaspersky Premium

Sosiaalinen media ja tekoäly: onko se turvallista?

Lue Kasperskyn resurssikeskuksesta tekoälyn käytöstä sosiaalisessa mediassa ja teknologian vaikutuksista ja haasteista.
Kaspersky logo