Koska Internet on niin keskeinen osa ihmisten elämää, toisinaan on helppo unohtaa, että kaikki verkon toimijat eivät liiku hyvissä aikeissa. Internet-huijaukset ovat jatkuva uhka, ja hakkerit ja kyberrikolliset tekevät parhaansa pysyäkseen askeleen Internet-käyttäjien edellä. Paras tapa suojautua on tiedostaa riskit ja ymmärtää, kuinka niiden kanssa kannattaa toimia. Tässä joitakin yleisimpiä verkkohuijauksia ja ohjeita niiden välttämiseen.
1. Työtarjoushuijaukset
Työtarjoushuijausten määrä kasvoi koronapandemian aikana. Tässä huijauksessa saat tyypillisesti pyytämättä sähköpostia, jossa tarjotaan töitä. Työ ei yleensä ole alalta, jossa sinulla on osaamista, ja kyseessä on usein hieman epäselväksi jäävä ostajan työ tai vastaava. Kun hyväksyt tarjouksen, saat sekin tai maksuosoituksen summalle, joka on suurempi kuin ”työnantajan” tarjoama summa. Tämän jälkeen sinua pyydetään lähettämään erotus takaisin, mutta alkuperäinen sekki tai maksuosoitus osoittautuukin väärennetyksi ja menetät valetyönantajalle erotuksena lähettämäsi rahat.
LinkedInin ja muiden verkostoitumissivustojen yleistyessä pyytämättä ilmaantuvat työtarjoukset ovat arkipäivää, joten työnhakijoiden on opittava seulomaan huijaukset todellisista työtarjouksista.
Työtarjoushuijausten välttäminen
Jos päätät hyväksyä työn, älä lunasta epäilyttäviä sekkejä varmistamatta ensin, että ne ovat aitoja. Voit varmistaa asian pyytämällä pankkia vapauttamaan varat vasta, kun sekki tai maksuosoitus on vahvistettu. Pyynnöt maksaa ”erotus” takaisin on merkki siitä, että kyseessä on huijaus.
2. Arvontahuijaukset
Arvontahuijaukset olivat arvioiden mukaan neljänneksi yleisin huijauksen tyyppi Yhdysvalloissa vuonna 2020. Yleensä huijauksen kohde saa sähköpostia, jossa ilmoitetaan voitosta tuntemattoman oloisissa arpajaisissa, yleensä jossakin toisessa maassa, ja voittopotit ovat aina isoja. Sinua pyydetään maksamaan lunastusmaksu, jotta saat palkinnon omaksesi. Huijarit väittävät maksuja yleensä vakuutusmaksuiksi, veroiksi, pankkimaksuiksi tai kuriirimaksuiksi. Sinua pyydetään lähettämään henkilötiedot varmennettavaksi, ja äkkiä oletkin päätynyt identiteettivarkauden uhriksi ja lähettämäsi rahat ovat tiessään.
Toinen versio tällaisesta odottamattomasta lotto- tai arpajaisvoitosta on sellainen, jossa huijari saa pääsyn henkilön sometilille, ottaa yhteyttä tämän ystäviin ja sukulaisiin ja kertoo heille, että he ovat voittaneet rahaa. Huijari antaa sähköpostiosoitteen, josta he saavat ohjeet palkinnon lunastamiseksi. Tämä on erityisen kavala versio arpajaishuijauksesta, sillä siinä hyödynnetään ystävien ja sukulaisten välistä luottamusta rahan huijaamiseksi.
Arvontahuijausten välttäminen
Muutama selkeä merkki kertoo arvontahuijauksesta:
- Sähköposti on peräisin ihmiseltä, ei yritykseltä.
- Sillä on muitakin vastaanottajia kuin sinä.
- Et ole koskaan kuullut viestissä mainitusta arvonnasta.
Jos saat tällaista sähköpostia, tee pikainen Google-haku ja selvitä, onko se todenperäinen. (Sitä se ei koskaan ole.) Meitä kaikkia kiehtoo ajatus omalle kohdalle osuvasta onnenpotkusta, mutta jos et ole ostanut arpaa, et varmastikaan ole myöskään voittanut. Älä milloinkaan lähetä henkilötietojasi sähköpostitse kenellekään tuntemattomalle äläkä luota kehenkään, joka yrittää antaa sinulle rahaa täysin vastikkeetta.
3. Edunsaajatyyppiset huijaukset
Saat sähköpostia henkilöltä, jolla on kova kiire siirrellä varojaan. Tällaisten sähköpostien lähettäjät saattavat väittää olevansa kuninkaallisia – oletkin ehkä kuullut nigerialaiskirjeistä – mutta useimmiten lähettäjä on ”liikemies”, jolla on väittämänsä mukaan kova kiire siirtää miljoonia maasta. Hän haluaa sinun apuasi, ja vastikkeeksi sinulle luvataan osa voitoista. Lähettäjä liittää mukaan juuri sen verran yksityiskohtia, että saa tarjouksen näyttämään kutakuinkin aidolta. Rahojen tulo kuitenkin väistämättä viivästyy, ja sinun maksettavaksesi jää tukku pienempiä siirtojen toteuttamiseen tarkoitettuja maksuja.
Edunsaajatyyppisten huijausten välttäminen
Tähän huijaukseen on helppo haksahtaa, jos elämässä sattuu olemaan taloudellisesti haastavampi jakso. Kannattaa kuitenkin tarkkailla merkkejä siitä, että kaikki ei ole niin kuin pitää. Heikkolaatuinen kieliasu ja kirjoitusvirheet alkuperäisessä sähköpostissa ja vastausosoitteessa, joka ei vastaa viestin lähettäjää, ovat merkki siitä, että juttu on liian hyvä ollakseen totta. Ja valheeksihan se lopulta, erityisesti Internetissä, aina osoittautuu.
4. Verkkodeittailuhuijaukset
Romanssihuijausten määrä on kasvussa. Tapaat ihmisen deittisovelluksen tai -sivuston välityksellä, tutustutte toisiinne, ja kaikki vaikuttaa aidolta. Koskaan ei kuitenkaan voi olla varma, kuka yhteyden toisessa päässä todellisuudessa on. Jos olet nettisuhteessa jonkun kanssa ja hän alkaa pyytää sinulta rahaa tai välittämään tavaraa hänen puolestaan, olet kohdannut huijarin.
Tällaisia huijareita kutsutaan ”catfisher-huijareiksi”, ja he pyrkivät vaikuttamaan todellisilta ja antamaan aidoilta näyttäviä tietoja omaksumalla todellisen henkilön identiteetin. Jälkiensä peittelemiseksi he lähettävät väärennettyjä valokuvia ja yhteystietoja. Romanssi- ja deittisivustohuijauksissa on muutamia keskeisiä piirteitä:
- palavia tunteenosoituksia hyvin lyhyessä ajassa
- nopea siirtyminen deittisivustolta tai -sovelluksesta yksityisiin kanaviin
- elämän vastoinkäymisiin liittyvä rahan pyytäminen – esimerkiksi sukulaisen sairastuminen tai konkurssiuhka.
Verkkodeittihuijausten välttäminen
Romanssihuijauksia voi välttää suhtautumalla erittäin kriittisesti nettisuhteisiin, jotka kehittyvät liian nopeasti. Älä milloinkaan anna rahaa henkilölle, jonka tunnet pelkästään netissä. Ja jos sovit tapaamisen netissä tapaamasi henkilön kanssa, kerro olinpaikkasi aina varmuuden vuoksi läheisillesi.
5. Hyväntekeväisyyspetokset
Luonnonkatastrofin tai muun julkisuutta saaneen tragedian iskiessä ihmisillä on kova halu auttaa. Myös huijarit osaavat kuitenkin hyödyntää tätä auttamisen tarvetta. He saattavat perustaa väärennettyjä lahjoitussivustoja, laatia tunteisiin vetoavan sähköpostin ja pyytää sen avulla rahaa, joka ei koskaan päädy uhreille. Nämä huijaukset onnistuvat usein, koska niissä hyödynnetään ihmisten sympatiaa uhreja kohtaan. Muista kuitenkin aina selvittää järjestön taustat. Tee lahjoitussivustolle riittävät faktantarkistukset ja varmista, että niillä on todellinen kytkös tilanteisiin, joita ne väittävät edustavansa.
Hyväntekeväisyyshuijausten välttäminen
Jos haluat välttyä verkon hyväntekeväisyyshuijauksilta, älä lahjoita rahaa epäilyttäviltä vaikuttaville sivustoille. Todellisella hyväntekeväisyysjärjestöllä on monipuoliset, uskottavat verkkosivut, joista löytyy esimerkiksi järjestön missio ja verovähennysdokumentteja. Voit selvittää, onko kyseessä todellinen järjestö, myös tekemällä hakuja julkisista tietokannoista, joita ovat esimerkiksi Charity Check, CharityWatch, BBB Wise Giving Alliance ja Charity Navigator.
6. Koronahuijaukset
Pandemia antoi huijareille mahdollisuuksia kehittää uudenlaisia huijauksia. Usein ne tosin olivat aiempien hujausten muunnelmia, joihin korona oli tuotu uutena lähestymiskulmana.
Esimerkkejä:
- Huijarit esiintyivät valheellisesti hyväntekeväisyysjärjestöinä ja pyysivät lahjoituksia ihmisiltä.
- Huijarit saattoivat tarjota väärennettyä testausta ja väärennettyjä rokotteita tai hoitopaketteja. He saattoivat myös ottaa kohteekseen Medicare-sosiaalivakuutuksen saajia ja pyrkiä urkkimaan heidän henkilötietojaan.
- Huijarit perustivat väärennettyjä verkkosivustoja, joissa näkyi väitetysti maakohtaisia karttoja koronatartunnoista, kuolonuhreista ja toipumisista. Todellisuudessa verkkosivustot oli suunniteltu ujuttamaan haitta- ja vakoiluohjelmia sekä viruksia käyttäjien tietokoneisiin.
Koronahuijausten välttäminen
Koronahuijauksiin pätee sama ohje kuin muihinkin hyväntekeväisyyshuijauksiin, eli tarkista tunnetusta tietokannasta, että kyseessä on todellinen järjestö. Älä milloinkaan lähetä rahaa tai luovuta henkilötietojasi, luottokorttitietojasi tai verkkotilitietojasi henkilöille, joita et tunne tai joihin et luota. Tarkista aina huolellisesti, että kyseessä ei ole väärennetty verkkosivusto. Älä napsauta tai avaa epäilyttäviltä vaikuttavien sähköpostiviestien linkkejä tai liitetiedostoja. Lisätietoja koronahuijausten välttämisestä saat lukemalla aihetta käsittelevän artikkelimme.
7. Korjaushuijaukset
Tämä huijaus alkaa fyysisessä maailmassa ja siirtyy pian verkkoon. Saat puhelun henkilöltä, joka esiintyy Microsoftin tai jonkin muun ison ohjelmistoyhtiön työntekijänä ja väittää pystyvänsä korjaamaan tietokoneessa esiintyviä ongelmia, kuten hitaan nettiyhteyden tai hitaita latausaikoja. Se saattaa kuulostaa hyödylliseltä, ja kun postilaatikkoon tulee sähköpostia ja lataat etäyhteysohjelman, huijari saa tietokoneesi hallintaansa ja pääsee asentamaan haittaohjelmia. Kaikki kuluttajat eivät ole osaavia tietokoneen käyttäjiä, ja moni tietokoneensa toimintaperiaatteisiin perehtymätön saattaa haksahtaa helpostikin huijareiden ansaan. Kun haittaohjelma on asennettu, huijarit pääsevät käsiksi tiedostoihin, dataan ja henkilötietoihin.
Korjaushuijausten välttäminen
Kieltäydy pyytämättä tulleesta korjausneuvonnasta äläkä osta korjauspalvelua, ellet ole täysin varma toisesta osapuolesta. Älä salli kenenkään ottaa etäyhteyttä tietokoneeseesi. Jos joku soittaa, pyydä häneltä henkilötietoja. Jos esität kysymyksiä ja penäät riittävästi tietoa, huijari luultavasti toteaa, että sinua ei pysty huijaamaan.
8. Somehuijaukset
Somehuijaukset ovat yleistymään päin, ja niitä on moneen lähtöön.
Esimerkkejä:
- Vastaan voi tulla vaikka somekysely, jossa luvataan kertoa, millainen persoonallisuustyyppi sinulla on tai ketä julkkista muistutat. Tarjolla voi olla myös huomattavan suurilta kuulostavia palkintoja. Kyselyyn osallistujan on yleensä hyväksyttävä syötettävien tietojen myyminen kolmansille osapuolille. Kyselyn kehittäjä saa huomattavan paljon tietoa sinusta profiilisi, kaveriluettelosi ja IP-osoitteesi perusteella – ja niiden perusteella voidaan rakentaa kuvaa sinusta identiteettivarkauden perusteeksi.
- Toinen esimerkki on satunnaiselta vaikuttava kaveripyyntö Instagramissa, jonka takana on tuttuna esiintyvä huijari. Hän lähettää tietojenkalastelulinkin, joka johdattaa sinut haittasivustolle.
- Kolmas esimerkki voi olla vaikkapa somesta ladattu sovellus, jota pidät aitona mutta joka lataakin haittaohjelman laitteellesi.
Somehuijausten välttäminen
Vältä osallistumista kyselyihin äläkä koskaan klikkaa ponnahdusviestejä tai postauksia, joissa on sokeeraavaksi tarkoitettua sisältöä tai joka kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Älä napsauta tai avaa linkkejä tai liitteitä viesteistä, joita sinulle on lähetetty pyytämättä.
Suhtaudu varoen lyhennettyihin URL-osoitteisiin, jotka kätkevät verkkosivun koko osoitteen. Ne ovat erittäin yleisiä Twitterissä, ja vaikka ne saattavatkin olla täysin viattomia ja avata oikean sivuston, niitä voidaan hyödyntää myös käyttäjien ohjaamiseen haittaohjelmia asentaville sivustoille.
9. Robottipuheluhuijaukset
Jos vastaat puhelimeen ja kuulet nauhoituksen, kyseessä on robottipuhelu. Robottipuheluilla voidaan välittää hyödyllistä tietoa, kuten muistutuksia ajanvarauksista tai tietoa lentojen peruutuksista. Useimmiten ne kuitenkin ovat pyytämättä soitettuja markkinointipuheluita, ja monet niistä ovat huijauksia.
Robottipuheluhuijauksia on monenlaisia. Esimerkkejä:
- Puhelu on olevinaan verovirastosta, ja sinua pyydetään maksamaan väärennetty verolasku. Uhkana voi olla esimerkiksi henkilötunnuksen menettäminen.
- Puhelussa voidaan väittää, että yhteydenotto on Applelta tai muulta tunnetulta teknologia-alan yritykseltä, ja sinua pyydetään luovuttamaan asiakastietoja, joita todellinen yritys ei milloinkaan pyytäisi puhelimitse.
- Puhelussa voidaan tarjota ilmaista kokeilua taikka tuotetta tai palvelua, jonka varjolla sinulta voidaan urkkia luottokorttitietoja.
Robottipuheluhuijausten välttäminen
Paras keino on jättää vastaamatta puheluihin, joita epäilet robottipuheluiksi. Asiasta ei kuitenkaan aina voi olla varma. Jos siis vastaat puheluun ja huomaat sen robottipuheluksi, katkaise puhelu heti. Älä reagoi botin ohjeisiin, esimerkiksi ”puhu asiakaspalvelijan kanssa painamalla 1”. Vältä käyttämästä sanaa ”kyllä”. Robottipuhelu saattaa alkaa esimerkiksi sanoilla ”hei, kuuluuko tämä?”, johon moni saattaa vastata myöntävästi sen enempää ajattelematta. Huijarit nauhoittavat vastauksen ja käyttävät sitä vilpillisesti hyödykseen.
Kaikenlainen kanssakäyminen tai positiivinen suhtautuminen robottipuheluun on huijareille merkki siitä, että olet mahdollinen höynäytettävä. Siksi kanssakäyminen kannattaa pitää minimissä. Yhdysvalloissa voit raportoida robottipuheluista Federal Trade Commissionille osoitteeseen donotcall.gov.
10. Viestihuijaukset
Huijarit yrittävät päästä käsiksi käyttäjien rahoihin myös monissa viestijärjestelmissä ja -sovelluksissa, joita ovat esimerkiksi tekstiviestit, WhatsApp, Facebook Messenger, Viber, Skype ja Google Hangouts. Tekstiviestin välityksellä toteutettavia tietojenkalasteluhuijauksia kutsutaan smishing-huijauksiksi.
Viestihuijauksia on monenlaisia. Esimerkkejä:
- Saat tekstiviestin, jonka mukaan sinulle on tulossa paketti tai muu toimitus ja sinun on vahvistettava henkilöllisyytesi tai maksettava lunastusmaksu.
- Pankiksesi ilmoittautuva taho lähestyy sinua yhteydenotolla, jonka mukaan tilisi suljetaan tai pankkikorttisi lukitaan tai siltä tehdään veloitus ja että voit estää tämän kirjautumalla sisään (väärennetylle verkkosivustolle).
- Saat viestin, jonka mukaan olet voittanut valtavan palkinnon. Palkinnon lunastamiseksi sinun on lähetettävä pankkiyhteystietosi.
Viestihuijausten välttäminen
Jos organisaatio ei tavallisesti ota yhteyttä viestisovelluksella, epäilys herää jo tässä vaiheessa. Todelliset organisaatiot eivät lähesty sinua pyytämättä taikka kysy henkilötietoja tai muita luottamuksellisia tietoja viestisovelluksella. Katso, onko viestissä oikeinkirjoitus- tai kielioppivirheitä. Jos viestin kieliasu ei ole viimeistelty, se on usein merkki verkkohuijauksesta. Jos et ole varma asiasta, älä napsauta linkkejä äläkä luovuta henkilö- tai maksutietojasi.
11. Verkkokauppahuijaukset
Huijarit turvautuvat uusimpaan teknologiaan ja perustavat väärennettyjä kauppasivustoja. Ne vaikuttavat aidoilta kaupoilta, mutta niissä käytetään varastettuja logoja ja kopioituja sivustoilmeitä. Tällaisilla sivustoilla kaupataan usein suosittujen vaate- tai korumerkkien tuotteita tai laitteita halpaan hintaan. Joskus ostettu tavara saattaa tulla perille, mutta yleensä se jää tulematta. Tämän huijauksen uudemmassa versiossa huijari perustaa somekaupan, joka katoaa pian kunnes ilmestyy sitten jälleen hieman erilaisella ilmeellä. Lisätietoja saat lukemalla turvallista verkko-ostamista käsittelevän artikkelimme.
Verkkokauppahuijausten välttäminen
Jos tuotetta mainostetaan uskomattoman halpaan hintaan, joka vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, tämä on selkeä varoitusmerkki. Toinen varoitusmerkki on tilanne, jossa toinen osapuoli vaatii maksua heti tai haluaa sinun käyttävän sähköistä rahansiirtoa. Kauppa saattaa myös kehottaa sinua ostamaan kuponkeja etukäteen, jotta pääsisit myöhemmin nauttimaan halvoista hinnoista tai ilmaisesta tavarasta.
Vinkkejä: Väärennettyjen verkkosivustojen tunnistaminen
Kyky tunnistaa väärennettyjä verkkosivustoja on keskeinen osa verkon käyttämisen turvallisuutta. Verkkosivustohuijauksilla on koko joukko varoitusmerkkejä, joita kannattaa pitää silmällä.
Tarkista verkkosivuston toimialuenimi, etenkin kun siirryt sivustolle toisesta verkkosivustosta tai avaat sen sähköpostiviestistä. Huijarit saattavat luoda verkkosivustoja, joiden nimi muistuttaa läheisesti tunnettua brändiä tai organisaatiota – vain yksi kirjain saattaa olla vaihdettu tai jokin sana lisätty mukaan.
Jos epäilyksiä herää, voit etsiä lisätietoja toimialueesta. Whois Lookup -toimialuetyökalusta saat tietoa siitä, kenelle toimialue on rekisteröity, missä se sijaitsee ja kuinka kauan toimialue on ollut aktiivinen.
Myös verkkoselaimen osoiterivin osoite kannattaa tarkistaa. Henkilötietoja pyytävän verkkosivuston on aina ehdottomasti oltava suojattu sivusto. Suojatun verkkosivuston URL-osoitteen alussa lukee https:// eikä http:// – ”s” tarkoittaa suojattua (”secure”). Suojatun verkkosivuston URL-osoiterivillä näkyy myös munalukkokuvake. Se tarkoittaa, että sivulla on SSL-varmenne.
Verkkosivuston sisältö voi myös kertoa jotakin sen luotettavuudesta. Jos teksti on heikkolaatuista ja sisältää paljon kielioppi- ja oikeinkirjoitusvirheitä, se voi olla merkki väärennetystä sivustosta. Tietojen vähyys ja esimerkiksi käyttöehtojen tai tietosuoja- tai palautuskäytännön puuttuminen voi myös olla merkki siitä, että kyseessä ei ole aito sivusto.
Jos teet ostoksia verkossa, tarkista, onko turvallisia maksutapoja käytettävissä. Aidoilla verkkosivustoilla on yleensä käytettävissä normaalit maksuvaihtoehdot, kuten luottokortti tai PayPal. Jos verkkosivusto pyytää sinulta sähköistä varojensiirtoa, maksuosoitusta tai muuta suojaamatonta (ja ei-hyvitettävää) maksutapaa, kannattaa pysyä loitolla.
Myös arvostelut voivat olla hyödyllinen keino verkkosivustojen arviointiin. Voit etsiä verkkosivustoa sivustoilta, joihin on koottu käyttäjien verkossa antamia arvosteluja. Jos arvostelut kuitenkin ovat oudon samankaltaisia tai verrattain uusia, arvostelut eivät välttämättä ole todellisia arvosteluja. Ja jos arvosteluja ei ole lainkaan, silloinkin asiaan on syytä suhtautua epäilevästi.
Vinkkejä Internet-huijausten välttämiseen
Tässä muutamia hyviä suojautumisvihjeitä niille, jotka pohtivat, kuinka verkkohuijauksilta voisi parhaiten välttyä:
1. Suhtaudu kielteisesti, jos sinulta pyydetään henkilötietoja tai rahaa
Älä lähetä rahaa tai luovuta luottokorttitietoja tai verkkotiliesi tietoja saati lähetä henkilöpaperiesi kopioita kenellekään, jota et tunne tai johon et luota. Käytä vain turvallisia maksutapoja, jotka ovat sinulle tuttuja. Älä lupaudu siirtämään rahaa tai lähettämään tavaraa kenellekään; rahanpesu on rikos.
2. Ole tarkkana tietojenkalasteluhuijausten varalta
Tietojenkalastelu on yhteinen nimittäjä monissa verkkohuijauksissa. Älä klikkaa epäilyttävien sähköpostiviestien linkkejä äläkä milloinkaan vastaa pyytämättömiin viesteihin tai puheluihin, joissa pyydetään henkilö- tai maksutietoja.
3. Älä vastaa puheluihin, joissa pyydetään etäpääsyä tietokoneeseesi
Jos joku väittää edustavansa tunnettua operaattoria tai teknologia-alan yritystä ja pyytää pääsyä tietokoneellesi ongelman korjaamista tai maksuttoman päivityksen asentamista varten, katkaise puhelu heti. Hänen todellinen motivaationsa on tietokoneen ottaminen hallintaan haittaohjelman asentamista varten, jolloin hän pääsee käsiksi salasanoihisi ja henkilötietoihisi.
4. Pidä mobiililaitteet ja tietokoneet suojattuina
Suojaa laitteet salasanoilla äläkä myönnä pääsyä muille (myöskään etänä). Suojaa Wi-Fi-verkkosi salasanalla äläkä käytä julkisia tietokoneita tai Wi-Fi-yhteyspisteitä, kun muodostat yhteyden verkkopankkiin tai annat henkilötietojasi.
5. Käytä vahvoja salasanoja
Vahvaa salasanaa ei ole helppo arvata. Ihanteellisessa salasanassa on suuria ja pieniä kirjaimia, erikoismerkkejä ja numeroita. Monet käyttävät samaa salasanaa vuosia, mikä heikentää sen turvallisuutta. Salasanojen hallintatyökalu on erinomainen tapa hallita salasanoja.
6. Tarkista käyttämäsi sosiaalisen median yksityisyys- ja tietoturva-asetuksesi
Jos käytät some-sivustoja, ole varovainen sen suhteen, kehen olet yhteydessä, ja opettele käyttämään yksityisyys- ja tietoturva-setuksia turvallisuuden varmistamiseen. Jos tunnistat epäilyttävää toimintaa tai olet klikannut roskapostia taikka sinua on huijattu verkossa, ryhdy toimii tilisi turvaamiseksi ja tee asiasta ilmoitus.
7. Älä striimaa sisältöä tuntemattomilta verkkosivustoilta
Striimaussisältö tuntemattomilta ja mahdollisesti epäaidoilta verkkosivustoilta voi olla huomattava haittaohjelmariski. Digipiratismin taustalla vaikuttavat rikolliset tuovat usein suuria määriä laitonta sisältöä saataville houkutellakseen mahdollisimman paljon kävijöitä. Striimaa sisältöä vain sivustoilta, jotka tunnet ja joihin luotat.
8. Älä reagoi hätäisesti, vaikka tilanne tuntuisi sitä vaativan
Vastuullisesti toimiva todellinen yritys antaa aina riittävästi aikaa päätöksentekoon. Jos sinua painostetaan suorittamaan maksu tai luovuttamaan henkilötietoja, kyseessä on mahdollisesti huijari.
9. Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on luultavasti valhetta
Jos verkkosivusto tai viestittelevä henkilö tai taho tarjoaa sinulle valtavaa alennusta tai upeita, mahdottoman tai epärealistien kuuloisia palkintoja, suhtaudu asiaan suurella varauksella. Vanha totuus pätee: jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on luultavasti valhetta.
Ole yleensäkin varuillasi ja suhtaudu epäilevästi ihmisiin, jotka ottavat yllättäen yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse ja kyselevät henkilötietoja. Jos joudut verkkohuijauksen uhriksi Yhdysvalloissa, voit ilmoittaa asiasta Federal Trade Commission -kuluttajansuojavirastoon. Vastaavia virastoja toimii myös muissa maissa.
Paras tapa suojautua Internet-huijauksilta on asentaa kyberturvallisuusohjelma kaikkiin laitteisiin ja pitää se ajan tasalla. Vältä väärennettyjä virustentorjuntatuotteita – ne ovat tyypillisesti huijauksia ja naamioitua haittakoodia – ostamalla ja lataamalla virustentorjuntasovellukset aidoilta, virallisilta verkkosivuilta. Esimerkiksi Kaspersky Premium suojaa hakkereita, viruksilta, haittaohjelmilta ja monelta muulta.
Aiheeseen liittyviä artikkeleita: