Mobiilihuijausten välttäminen on nykyisin osa digitaalista elämäämme. Etenkin, kun huijarit keksivät jatkuvasti uusia tapoja yrittää huijata ihmisiä. Huijaukset eivät aina ole ilmeisiä, joten on tärkeää pysyä ajan tasalla uusista huijauksista ja oppia tunnistamaan ne. Henkilökohtaisia tilejä ei aina ole helppo palauttaa, jos niihin on päästy murtautumaan.
Mitä puhelinhuijaukset ovat?
Matkapuhelimet ovat nykyisin yksi arvokkaimmista esineistämme ja kyberrikolliset tietävät tämän. Puhelin kulkee aina mukanamme ja käytämme sen avulla kaikkein arkaluontoisimpia tietojamme. Liitämme puhelimeen verkkopankin, sähköpostit ja muut henkilökohtaiset tiedot, joiden takia se on täydellinen, keskitetty kohde henkilöllisyysvarkauksille ja petoksille.
Matkapuhelinhuijaukset pyrkivät huijaamaan sinua niin, että vapaaehtoisesti saastutat laitteen ja luovutat henkilökohtaisia tietojasi.
Yleisiä mobiilihuijauksia ovat:
- matkapuhelimen virushuijaukset
- SMS-urkinta (smishing)
- puheluhuijaukset (vishing)
- yhden soiton huijaukset.
Mitä matkapuhelimen virushuijaukset ovat?
Matkapuhelimen virushuijaus antaa väärän hälytyksen väittäen, että puhelimestasi on löytynyt virus.
Verkkoa selatessasi olet saattanut nähdä tämän kaltaisen sivun tulevan puhelimen näyttöön. Siinä sanotaan, että puhelimesi tarkastuksessa on löytynyt virustartunta ja sinua pyydetään toimimaan välittömästi.
Huijaus pyytää sinua lataamaan "virustorjunta"-sovelluksen, joka onkin itse asiassa haitta- tai vakoiluohjelma. Kun haitallinen koodi on puhelimessasi, huijarit voivat tartuttaa muita laitteita tai ottaa käyttöönsä sinun laitteesi. Helpoin tapa suojautua tällaisilta hyökkäyksiltä on varmistaa, että puhelimessasi on kyberturvallisuusohjelma, kuten Antivirus for Android.
Mitä on urkinta puhelun välityksellä (vishing)?
Vishing, eli äänipuhelun välityksellä suoritettu urkinta tarkoittaa, että saat huijauspuhelun, jossa sinua kehotetaan joihinkin toimiin.
Tämän tyyppisessä urkinnassa huijarit tekeytyvät todelliseksi henkilöksi tai järjestöksi voittaakseen luottamuksesi. He saattavat esittää olevansa virallinen yritys tai valtion palveluksessa oleva henkilö ja he vaativat sinua luovuttamaan henkilötietoja tai rahaa.
Nämä huijaukset yrittävät saada sinut toimiin puhelunsoiton aikana. Ne perustuvat kiireellisyyden tuntuun ja toivovat, että reagoit paniikissa ja annat heille, mitä he haluavat. Tämän vuoksi huijarit painostavat sinua maksamaan tai jakamaan tietoja puhelun aikana sen sijaan, että he pyytäisivät sinua toimiin jälkeenpäin (kun puhelu on loppunut).
Mitä SMS-urkinta tarkoittaa?
SMS-urkinta tai "smishing" tarkoittaa, että huijari pyrkii saamaan sinut toimiin tekstiviestin välityksellä.
Tekstiviestiin saattaa sisältyä haittaohjelmaan johtavia linkkejä ja jos avaat linkin, haitta- tai vakoiluohjelma saastuttaa puhelimesi. Joskus rikolliset huijaavat sinua muilla tavoin. He saattavat soittaa numerosta, jota ei ole rekisteröity kenellekään ja huijaavat sinua ostamaan tilauksen tai luovuttamaan henkiötietojasi.
Mitä yhden soiton huijaukset ovat?
Yhden soiton huijauksilla viitataan puheluihin, jotka soitetaan tuntemattomasta numerosta, joka antaa puhelimen soida vain kerran toivoen, että soitat takaisin. Tämä huijaus toimii, koska huijarit veikkaavat, että uteliaisuutesi vie voiton kriittisestä harkinnasta. Mutta varsinainen huijaus on tämä: kun soitat takaisin, puhelusta veloitetaan ja huijari hyötyy. Nämä puhelut soitetaan yleensä ulkomaisesta numerosta, mikä on keino veloittaa lisäkuluja. Joskus soittaja jättää puhepostin, mikä lisää todennäköisyyttä, että ryhdyt toimiin. Ole siis varovainen, jos saat puhelun tai puhepostin numerosta, jota et tunne, tai josta et odota puhelua.
Kuinka vältät matkapuhelinhuijaukset
Jokainen huijaus on erilainen, mutta yleensä niillä on samankaltaiset tavoitteet ja menetelmät. Uudenlaisia huijauksia keksitään jatkuvasti, joten sinun pitää valmistautua odottamattomaan.
Välttääksesi mobiilihuijaukset kiinnitä huomiota siihen, mitä sinulta pyydetään. Ota myös käyttöön parempi suojaus kaikissa digitaalisissa laitteissasi taataksesi turvallisuutesi.
Kuinka tunnistat matkapuhelinhuijaukset
Kaikenlaiset huijaukset pyrkivät vetoamaan tunteisiisi ja voittamaan luottamuksesi. Tässä on lueteltu joitakin emotionaalisia vaikutustapoja:
Kiireellisyys tai uhkan tuntu voi saada sinut toimimaan nopeasti. Kun olet peloissasi tai huolissasi, että jos et ryhdy toimiin, sillä on seuraamuksia, pysähdy ja kysy kysymyksiä. Hyvämaineinen henkilö vastaa kysymyksiisi ja voit varmistaa, onko heidän vaatimuksensa todellisia. Huijarit painostavat lisää. Yleisiä aiheita, joilla painostetaan kiireellisyyteen ovat velat, verohuojennukset tai rikossyytteet.
Empatia seuraa pyynnöstä auttaa apua tarvitsevia, jolloin kieltäytyminen on vaikeampaa. Jos tunnet syyllisyyttä vastustaa tai kysellä asian todellisuudesta, se saattaa olla varoituksen merkki. Huijari voi teeskennellä olevansa hyväntekeväisyysjärjestön tai muun sosiaalisen aatteen edustaja. Hän voi yrittää huijata sinua sisällyttämällä tarinaansa viimeaikaisen luonnonkatastrofin tai muun ajankohtaisen aiheen.
Suuret lupaukset inspiroivat sinua tekemään, mitä huijari pyytää saadaksesi vastikkeeksi palkinnon. Ole varovainen, jos olet innoissasi tai toiveikas tarjouksesta. Sinulle saatetaan tarjota valtavaa alennusta lomapaketista tai kertoa, että olet voittanut ilmaispalkinnon.
Jokainen huijaus painostaa sinua ryhtymään toimiin. Varo näitä yleisimpiä huijauspyyntöjä:
- Maksa rahaa käteisellä tai joskus lahjakortilla. Näillä tavoin maksettua rahaa on vaikea saada takaisin.
- Anna tietoja kuten pankkitilin numero, henkilötunnus tai verkkosivun kirjautumistiedot.
- Vieraile verkkosivulla linkin välityksellä kirjautuaksesi tilille tai saadaksesi lisätietoja.
- Lataa sovellus tai tiedosto, kuten virustorjuntasovellus.
Jos puhelun soittanut henkilö pyytää sinua tekemään näitä toimia, ole erittäin varovainen. Useimmissa tapauksissa on parasta kieltäytyä tai viivyttää toimia ja tutkia vaatimusta perusteellisemmin.
Vinkkejä matkapuhelinhuijausten välttämiseksi
Valveutunut puhelimen käyttö on paras tapa suojata itseäsi. Vaikka sinun tulisi osata havaita huijaus, voit myös parantaa yksityiselämäsi tietoturvallisuutta.
Esittelemme tässä hyödyllisiä vinkkejä, joilla voit suojautua mobiilihuijauksia vastaan:
Käytä virtuaalista yksityisverkkoa (VPN) julkisissa Wi-Fi-verkoissa. VPN-salaus estää tietojen urkinnan niiden liikkuessa verkossa. VPN myös anonymisoi tietosi, joten niitä ei voida jäljittää sinuun IP-osoitteen tai muiden tietojen avulla. Kokeile Kaspersky VPN Secure Connection -ohjelmaa, jos etsit palvelua, joka suojaa verkkokäyttöäsi sekä liikkeellä ollessa, että kotona.
Luo erittäin turvalliset salasanat. Älä koskaan käytä salasanojasi uudelleen. Jokaisen salasanan tulisi sisältää jono satunnaisia merkkejä. Vaihtele isoja ja pieniä kirjaimia ja erilaisia merkkityyppejä: numeroita, kirjaimia ja erikoismerkkejä. Jos käytät salalausetta, joka sisältää muutaman helposti muistettavan sanan, korvaa osa kirjaimista numeroilla tai erikoismerkeillä.
Luo erityispitkiä PIN-koodeja. Nelinumeroisen näyttölukon PIN-koodin sijaan valitse kuusinumeroinen PIN. Kuusilukuisissa koodeissa on useampia yhdistelmävaihtoehtoja, joten puhelintasi tai tilejäsi on vaikeampi hakkeroida väsytysmenetelmällä. Älä koskaan käytä päivämääriä tai muita henkilökohtaisia tietojasi, sillä hakkerit yrittävät yleensä mitä tahansa tietoja, jotka ovat sinusta verkossa saatavilla. Älä myöskään käytä oletusnumeroyhdistelmiä kuten "0000" tai "1234".
Tallenna ainutlaatuiset salasanasi turvalliseen verkkosäilöön. Kaikkien salasanojen ja PIN-koodin muistamista helpottavat palvelut, kuten Kaspersky Password Manager. Salasanojen kirjoittaminen muistivihkoon tai niiden tallentaminen puhelimen muistioon on erittäin vaarallista, eikä niin pitäisi koskaan toimia. Salasanojen hallintaohjelma salaa tietosi, niin että hakkerit eivät pysty niitä lukemaan. Sinun täytyy muistaa ainoastaan yksi mastersalasana avataksesi säilön. Varmista, että tämä salasana on erittäin vahva ja monimutkainen, jotta rikolliset eivät pääse käsiksi tietoihisi.
Luotettavat ilmaislahjojen tarjoajat eivät pyydä maksua. Jos joku pyytää sinua maksamaan saadaksesi palkinnon, on paras kieltäytyä. Tarjous on todennäköisesti huijaus.
Käytä puhelut estävää sovellusta. Sovellus tunnistaa ja estää laittomia automaattipuheluja ja muita huijauksia pääsemästä puhelimeesi. Palvelut eivät ole aina täydellisiä ja ne saattavat merkitä laillisen soittajan huijaukseksi. Onneksi joissain sovelluksissa on soiton nimeäjiä, jotka kertovat, että soitto saattaa olla huijaus, mutta jotka antavat sinun päättää, vastaatko vai et.
Älä jatka keskustelua, vaan lopeta puhelu. Jos jatkat keskustelua, se saattaa rohkaista lisäpuheluihin. Älä valitse numeroita navigoidaksesi automaattisia valikoita, äläkä vastaa henkilökunnan kysymyksiin, jos uskot puhelun olevan huijaus. Lopeta puhelu ja jos olet utelias tarjouksesta, tutki asiaa itse.
Käytä ainoastaan virallisia palvelusovelluksia. Kun käytät kolmannen osapuolen sovelluksia palveluihin, kuten verkkopankkiin ja sosiaaliseen mediaan, saatat samalla antaa heille tahtomattasi pääsyn tietoihisi. Ja vielä pahempaa, jos kirjautumistietosi päätyvät kolmannelle osapuolelle, he voivat varastaa käyttäjätietosi. Älä käytä sovelluksia, jotka kokoavat kaikki erilliset palvelusi yhteen sovellukseen. Valitse sen sijaan kuhunkin yksittäiseen palveluun virallinen sovellus.
Tarkkaile puhelinlaskuasi. Valtuuttamattomat veloitukset ovat selvä varoituksen merkki huijareiden toiminnasta. Jos huomaat laskussasi virheellisiä veloituksia, toimi nopeasti ja kiistauta maksut. Vaikka kyseessä ei olisikaan huijaus, pysäytät epätoivotut palvelut, jotka laskuusi on lisätty vuosien kuluessa.
Hanki kyberturvallisuus puhelimeesi. Yksinkertaisin tapa suojata puhelimesi yksityisyyttäsi ja tietoja on suojata sitä. Suosittelemme esimerkiksi Kaspersky Security Cloudia, sillä se kattaa monta laitetta. Perhepaketti sisältää joustavat sisällönsuodatusominaisuudet. Näin voit suojata itseäsi, puolisoasi ja lapsiasi.
Aiheeseen liittyviä artikkeleita:
Miten virus poistetaan iPhonesta?
Miten virus poistetaan Androidista?