Siirry pääsisältöön

Mitä on hallittu tunnistaminen ja reagointi (MDR)?

Nainen käyttää MDR-työkalua.

Mitä on hallittu tunnistaminen ja reagointi (MDR)?

Hallittu tunnistaminen ja reagointi (managed detection and response tai MDR) on täysin hallittu kyberturvallisuusratkaisu, jossa tietoturva-asiantuntijat, uhkatiedot ja edistykselliset työkalut yhdessä tarjoavat organisaatioille 24/7-suojausta uhilta.

Kyberrikollisuuden aiheuttama kasvava maailmanlaajuinen uhka yksilöille ja yrityksille on hyvin dokumentoitu, mutta ehkä vähemmän tunnettua on se, kuinka vaikeaa joidenkin organisaatioiden on ylläpitää vahvoja puolustus- ja reagointimekanismeja.

Kasperskyn tekemän tutkimuksen mukaan 41 % tietoturva-ammattilaisista sanoo, että heidän organisaationsa kyberturvatiimeissä on jossain määrin tai merkittävästi vajausta henkilöstöstä. Tämä tarkoittaa, että tietoturva-ammattilaisille on paljon kysyntää, ja organisaatioiden on vaikeampi houkutella ja pitää riittävästi henkilöstöä, jolla on oikeat taidot. Tämä vaikuttaa kaikenlaisiin yrityksiin: Maailman talousfoorumi on havainnut, että taitojen puutteet ovat suurin kyberresilienssihaaste 52 %:lle julkisista organisaatioista. Samaan aikaan alle puolet pienemmistä organisaatioista sanoo, että heillä on taidot reagoida kyberhyökkäykseen ja toipua siitä.

Tästä syystä monet yritykset ovat siirtymässä hallittuihin palveluihin saadakseen käyttöönsä tarvitsemiaan ratkaisuja ja asiantuntemusta datan, järjestelmien, sovellusten ja käyttäjien turvaamiseksi. Yksi tehokkaimmista tavoista saavuttaa tämä on hallittu tunnistaminen ja reagointi (MDR), mutta organisaatiot ovat vasta nyt vähitellen huomaamassa, kuinka tärkeää MDR-tietoturva on yrityksille. Gartnerin tutkimuksesta havaittiin, että vuonna 2023 vain 30 % organisaatioista käytti aktiivisesti MDR-palveluntarjoajien etäratkaisuja uhkien torjuntaan ja niiltä suojautumiseen, mutta osuuden odotetaan nousevan 50 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Eikä hetkeäkään liian aikaisin: Kaspersky MDR (hallittu tunnistaminen ja reagointi) käsitteli yli 430 tietoturvatapahtumaa vuonna 2023, joista kriittisistä tapahtumista suurin osa havaittiin valtion virastoissa sekä teollisuus- ja rahoitusorganisaatioissa. Kyberuhat kehittyvät jatkuvasti, ja monien organisaatioiden on vaikea pysyä mukana.

Miten hallittu tunnistaminen ja reagointi toimii?

Kuinka MDR siis toimii käytännössä? Se on kyberturvallisuuden osa, jota tarjotaan hallittuna palveluna ja joka on suunniteltu nopeuttamaan uhkien tunnistamista ja niiden jälkien korjaamista sekä minimoimaan niiden vaikutusta yrityksiin. MDR:ssä yhdistyvät ihmisten tietoturvataidot ja edistyksellinen teknologia, mikä mahdollistaa huomattavia kustannus- ja resurssitehokkuuksia.

Hyvät MDR-palvelut sisältävät tyypillisesti viisi päätoimintoa:

Tapahtumien priorisointi

Ammattitaitoisen henkilökunnan suorittamien tietoturvatapahtumien tarkastusten ja ennalta asetettujen automaattisten sääntöjen mukaisen tapahtumien arvioinnin yhdistelmä tunnistaa, mitkä tapahtumat ovat merkityksellisempiä tai vaarallisempia kuin muut. Väärät hälytykset ja epätodennäköiset ongelmat asetetaan taka-alalle, kun taas suurimmat ongelmat laitetaan jonon kärkeen muiden MDR-palvelujen käsiteltäviksi ja yksityiskohtaisemmin arvioitaviksi.

Uhkien haku

Automaatio on erittäin tehokas työkalu mahdollisten uhkien tunnistamiseen – mutta siihen ei voi luottaa kaiken kattavana ratkaisuna. Erittäin kokeneet uhanmetsästäjät ovat erikoistuneet havaitsemaan epänormaalia toimintaa ja käytöstä, johon kyberrikolliset ryhtyvät valmistellessaan mahdollisia tietomurtoja tai hyökkäyksiä. Inhimillisten ja digitaalisten yhteisponnistelujen avulla uhista voidaan ilmoittaa paljon nopeammin, mikä puolestaan mahdollistaa nopeamman vahinkojen korjaamisen.

Uhkatutkimus

Uhkien tunnistamisen jälkeen seuraava vaihe on tutkia niitä perusteellisesti ja päästä asian ytimeen. Hallitut tutkintapalvelut selvittävät, mitä, milloin ja missä on tapahtunut, ja tunnistavat järjestelmät, datan, sovellukset ja käyttäjät, joihin tapahtuma on vaikuttanut tai voinut vaikuttaa. Kaikki tämä konteksti on elintärkeää, jotta löydetään tehokkaimmat ja sopivimmat tavat uhan neutraloimiseksi.

Reagointiapu

Työskentely kumppanin kanssa MDR-tietoturvan alalla antaa organisaatioille mahdollisuuden saada neuvoja ja ratkaisuja. Asiantuntijat voivat hyödyntää omia kokemuksiaan sekä uhkien etsinnässä ja tutkinnassa kerättyjä tietoja suositellakseen parasta tapaa ratkaista ongelma. Se voi olla mahdollisesti ilmenevän uhan poistaminen tai tapa reagoida jo tapahtuneeseen hyökkäykseen ja toipua siitä.

Hallittu jälkien korjaus

Korjausprosessit pyrkivät tarvittaessa poistamaan kaikki uhan jäljet ja palauttamaan järjestelmät, sovellukset ja datan tilaan, jossa ne olivat ennen hyökkäystä. Tämä voi sisältää useita prosesseja, kuten haittaohjelmien poiston, rekisterin puhdistuksen, luvattoman käytön torjumisen, järjestelmän palauttamisen ja muita toimenpiteitä. Käytettävät toimenpiteet vaihtelevat uhan tai hyökkäyksen luonteen mukaan, ja ne valitaan yhteistyössä MDR-tietoturva-ammattilaisten kanssa.

Miten MDR eroaa perinteisestä virustorjuntaohjelmistosta?

Suurin ero MDR-palvelujen ja perinteisen virustorjuntapohjaisen tietoturvan välillä on, että MDR on proaktiivista ja virustorjunta reaktiivista.

Yleisesti ottaen virustorjuntajärjestelmät luottavat tunnisteiden havaitsemiseen, jossa haittaohjelmien eri muunnelmilla on omat tunnisteensa, joita järjestelmät etsivät. Yhä useammat kyberrikolliset kuitenkin kehittävät yksilöllisiä haittaohjelmaversioita, jotka poikkeavat muista, eikä niitä siksi voida havaita näiden tunnisteiden avulla. Ja joka tapauksessa virustorjunta ei pysty havaitsemaan näitä muunnelmia ennen kuin ne ovat jo olemassa, jolloin voi usein olla liian myöhäistä estää vaikutusta.

Toisaalta hallitut tunnistus- ja reagointityökalut etsivät ennakoivasti haittaohjelmatartuntoja järjestelmistä joka päivä ympäri vuorokauden ja vähentävät niiden vaikutuksia.

Mitä eroa on MDR:n ja EDR:n välillä?

EDR tarkoittaa päätepisteiden tunnistamista ja reagointia, ja se toimii MDR:n priorisointivaiheessa käytettyjen automaattisten sääntöjen kanssa. EDR-järjestelmä tallentaa kaikissa päätepisteissä tapahtumia ja käyttäytymismalleja, jotka arvioidaan tietoturvatiimien määrittämien automaattisten sääntöjen perusteella. Kaikki havaitut epäilyttävät mallit tai tapahtumat ilmoitetaan tietoturvatiimille lisätutkimuksia varten.


Monille organisaatioille EDR on siten yksi MDR:n osa, joka toimii ammattitaitoisten IT-tietoturva-asiantuntijoiden ja vakiintuneiden prosessien ja menetelmien kanssa.

Onko hallittu tunnistus ja reagointi sama asia kuin XDR?

Ei aivan. Yksinkertaisin tapa ilmaista asia on, että XDR – laajennettu tunnistus ja reagointi – vie MDR:n periaatteet uudelle tasolle. XDR integroi valtavan määrän eri lähteistä kerättyä dataa, mikä tekee uhkien metsästämisestä ja tutkimisesta entistä tietopohjaisempaa ja ennakoivampaa. Se hyödyntää myös kehittyneempiä työkaluja, kuten datan menetyksen estoa ja identiteettien ja käyttöoikeuksien hallintaa (IAM), jotta saat täyden näkyvyyden koko yrityksen uhkatilanteeseen.

Mitkä ovat MDR:n tärkeimmät edut?

Hallitut tunnistus- ja reagointipalvelut voivat muuttaa organisaation tietoturvalähestymistapaa useilla eri tavoilla ja parantaa suorituskykyä lähes kaikilla tietoturvatoimintojen alueilla. MDR-tietoturvan etuja ovat muun muassa seuraavat:

Lyhentynyt tunnistamisaika

Joillakin organisaatioilla kestää useita kuukausia tunnistaa tietoturvatapahtuma, ja sinä aikana järjestelmille, sovelluksille ja datalle on saatettu aiheuttaa suunnatonta tuhoa, toisinaan yrityksen tietämättä. MDR voi lyhentää tämän ajan jopa minuutteihin, jolloin hyökkäyksen mahdollista vaikutusta voidaan vähentää huomattavasti.

Parempi tietoturva

MDR-palvelut voivat tehdä yrityksestä vahvemman ja kestävämmän hyökkäyksen sattuessa, koska tietomurron merkittäväien haittavaikutusten todennäköisyys on paljon pienempi. Ne myös auttavat varmistamaan, että yrityksen yleinen tietoturvajärjestelmä on paremmin optimoitu ja pysyy sellaisena yrityksen tarpeiden ja hyökkäysprofiilien kehittyessä.

Jatkuva uhkien tunnistaminen

Hallittujen tunnistus- ja reagointityökalujen mahdollisuus etsiä uhkia 24 tuntia vuorokaudessa, seitsemän päivää viikossa, 365 päivää vuodessa varmistaa, että uhat ja haittaohjelmat eivät voi piiloutua järjestelmiin ja olla valmiina aktivoitumaan tulevaisuudessa. Datamalleja ja käyttäytymistä voidaan analysoida jatkuvasti, jotta poikkeavasta toiminnasta voidaan ilmoittaa jo ennen kuin mitään haitallista on tapahtunut.

Nopeampi reagointi uhkiin ja jälkien korjaus

Kaikki kolme yllä olevaa kohtaa tekevät uhkiin reagoinnista ja niiden jälkien korjaamisesta huomattavasti nopeampaa kuin muuten olisi mahdollista. Aikaisempi ongelmasta tietäminen mahdollistaa MDR:ssä uhkareagoinnin alkamisen nopeammin, mikä tarkoittaa, että oikeat korjaustoimenpiteet voidaan kohdistaa vaurioalueelle paljon nopeammin.

Pienempi tietoturvahenkilöstön työkuorma

Kun tietoturvahenkilöstöstä on jo pulaa, heidän kuormittaminen useilla eri tietoturvatekniikoilla voi lisätä heidän arvokkaaseen aikaansa kohdistuvaa painetta ja stressiä. Se voi johtaa tapahtumien unohtumiseen sekä käytettävissä olevien työkalujen puutteelliseen hyödyntämiseen, koska heillä ei vain ole tarpeeksi aikaa siihen. Jos suuri osa tästä kuormasta siirretään hallituille palveluille ja ammattitaitoisille kolmannen osapuolen asiantuntijoille, tätä painetta voidaan helpottaa ja sisäisen tiimin päivittäistä tehokkuutta maksimoida.

Minimoitu hälytysväsymyksen riski

Tietoturvateknologioiden käyttö lisää merkittävästi hälytyksiä ja tapauksia, joista tietoturvatiimi on tietoinen ja jotka on käsiteltävä. Sen lisäksi, että tämä on arkipäiväistä, toistuvaa ja altista inhimillisille virheille, se tekee myös tietoturvahenkilöstölle vaikeaksi tunnistaa, mitkä ongelmat ovat kiireellisimpiä ja ratkaistava ennen muita. MDR-palveluiden priorisointiprosessit ratkaisevat tämän ongelman analysoimalla ja merkitsemällä kiireellisimmät ongelmat ja käsittelemällä tapahtumien luokittelun tietoturvatiimin puolesta.

Mitä sinun tulee vaatia hallitulta tunnistamis- ja reagointipalveluilta?

MDR-palveluiden markkina on vahva: Gartnerin tutkimusten mukaan MDR-markkina kasvaa 48 %:n vauhdilla ja sen arvon odotetaan nousevan 2,2 miljardiin dollariin vuoteen 2025 mennessä. Tämä tarkoittaa, että saatavilla on monia erilaisia hallittujen tunnistamis- ja reagointityökalujen tarjoajia, mikä voi vaikeuttaa erityistarpeisiisi ja vaatimuksiisi sopivimman tunnistamista. Osana valintaprosessia suosittelemme seuraamaan näitä neljää ominaisuutta:

MDR-taitojen monipuolisuus

Sinulla on todennäköisesti jo huomattava taitopohja tietoturvatiimissäsi, mutta kuten maailmanlaajuinen osaamisvaje antaa ymmärtää, sinulla voi hyvinkin olla joitain vahvistettavia alueita. Sinun tulee tunnistaa nämä puutteet toimittajan valintaprosessin alussa ja etsiä toimittaja, joka on erikoistunut näihin taitoihin ja kypsyyksiin, jotta he voivat täydentää tiimiäsi.

MDR-tietoturvatiedot ja -ominaisuudet

Hyvin hallituilla tunnistamis- ja reagointipalveluilla on ajan tasalla oleva tieto nykyisestä tietoturvaympäristöstä. Ne tuntevat uusimmat nousevat uhat ja ymmärtävät monia taustalla vaikuttavia kyberrikollisuuden tekijöitä, kuten mahdollisia asiaan liittyviä geopoliittisia ja kulttuurisia olosuhteita. Tämä tieto – yhdistettynä niiden tietoturvataitoon ja -valmiuksiin – tuo lisäarvoa useimmille yrityksen sisäisille tietoturvatiimeille.

MDR-palvelun tarjoaminen ja yhteistyö

Saatat olla tyytyväinen asiantuntemukseen ja taitoihin, joita tuleva MDR-tietoturvapalvelu voi tarjota, mutta palvelun tulee silti toimia hyvin yhteen olemassa olevan tiimin, teknologioiden ja laajemman organisaation kanssa. Sen tulee pystyä osoittamaan vahvaa sitoutumista selkeään viestintään, jotta tiedot ja oivallukset voivat kulkea helposti molempien osapuolten välillä. Tämä auttaa talon sisäistä tietoturvatiimiä pääsemään vauhtiin uuden lähestymistavan kanssa paljon nopeammin. Palvelun pitäisi myös pystyä osoittamaan sitoutumistaan jatkuvaan suojaukseen, mikä voi auttaa pitämään järjestelmät turvassa tietoturvatiimin normaalin työajan ulkopuolellakin.

Kattavat ratkaisut

Viime kädessä sinun pitäisi etsiä MDR-suojausta, joka kattaa kaikki tarpeet. Kaspersky Managed Detection and Responsen kaltainen ratkaisu tarjoaa kehittyneitä suojaustekniikoita, ennakoivaa uhkien metsästystä, automatisoitua ja ohjattua reagointia sekä maailmanlaajuisesti tunnustettua asiantuntemusta, jota voit hyödyntää. Tämä voi varmistaa, että kyberuhkien riskin minimoinnin lisäksi IT-tietoturvasijoituksesi MDR:ään maksimoidaan.

Quadrant Knowledge Solutions arvioi Kaspersky Managed Detection and Responsen ja Kaspersky Incident Responsen vuoden 2023 teknologiajohtajiksi. Tämä on osoitus näiden ratkaisujen suuresta tehokkuudesta yritysten suojelemisessa kyberrikollisilta.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita:

Mitä on hallittu tunnistaminen ja reagointi (MDR)?

Yhä useammat yritykset ovat siirtymässä MDR:n käyttöön, mikä tarkoittaa, että ne ovat ryhtyneet tärkeisiin toimiin parantaakseen datan, sovellusten ja järjestelmien turvallisuutta. Katso täältä, miten se toimii.
Kaspersky logo

Aiheeseen liittyviä artikkeleita