Kyberturvallisuudesta on tulossa entistäkin monimutkaisempaa, ja uusia digitaalisia uhkia tuntuu tulevan joka päivä. Vaikka näihin reagoiminen on tietysti tärkeää, on yhtä tärkeää muistaa, että niiden taustalla on monia yksinkertaisempia uhkia, kuten tietovuodot, ja niinpä näidenkin uhkien hallinta on tärkeää.
Jotkin tietovuodoista johtavat muihin kyberhyökkäyksiin, kuten tietojenkalasteluun. Ennakoivat toimenpiteet tietovuotojen estämiseksi voivat olla hyödyksi muidenkin hyökkäysten ja rikosten estämisessä.
Mikä on tietovuoto?
Tietovuoto on arkaluonteisten tietojen paljastumista kyberrikollisille. Tiedot voivat olla henkilökohtaisia tai liittyä yritykseen tai organisaatioon. Vuoto voi tapahtua elektronisesti, vaikkapa internetin tai sähköpostin kautta, mutta se voi tapahtua fyysisesti, kuten kannettavien tietokoneiden tai muiden laitteiden sekä USB-tikkujen ja ulkoisten kiintolevyjen kautta.
Olipa uhri sitten yksilö tai huomattava yritys, tietovuodolla voi olla merkittäviä haittavaikutuksia. Yksilölle tietovuodon seuraukset voivat olla henkilökohtaisesti musertavia, kun taas organisaatioiden haitat ovat laajamittaisempia, esimerkiksi mainehaittoja tai massiivisia taloudellisia tappioita.
On siis tärkeä ymmärtää, kuinka tietovuotoja tapahtuu, mitä seurauksia niillä voi olla ja millä eri tavoilla niitä voidaan estää. Yrityksien on erittäin tärkeää oppia toteuttamaan vahinkojen vähentämisstrategioita koko organisaation tasolla työntekijöiden kouluttamisen, datan menetyksen ehkäisyteknologioiden käytön tai pimeän verkon valvonnan avulla.
Tietovuodon ja tietomurron ero
Tavalliselle ihmiselle tietovuoto ja tietomurto ovat synonyymejä. Voi kuitenkin olla hyödyllistä ymmärtää niiden väliset erot.
Yksinkertaistettuna tietovuoto on arkaluonteisten tietojen paljastuminen vahingossa, kun taas tietomurto on tarkoituksellinen tietojen varastaminen kyberhyökkäyksellä. Vaikka molemmissa tapauksissa on kyse luottamuksellisen tiedon vaarantumisesta, ero on tahallisuudessa ja syyssä.
Tarkemmin sanottuna tietovuoto voi olla tulosta laiminlyönnistä tai sisäpiirin toiminnasta, kun taas tietomurrot ovat seurausta hyökkääjien tarkoituksellisesta toiminnasta, kuten haavoittuvuuksien hyväksikäytöstä.
Toki näillä kahdella termillä on paljon yhteneväisyyksiäkin. Se johtuu siitä, että kyberrikolliset usein käyttävät tietovuodosta saatuja tietoja tietomurron suorittamiseen. Esimerkiksi työntekijän kirjautumistietojen vuotaminen saattaa johtaa yritykseen kohdistuvaan täysmittaiseen tietomurtoon.
Kuinka tietovuotoja tapahtuu?
On tärkeä ymmärtää, että tietovuodot eivät aina ole seurausta kyberhyökkäyksestä. Sen sijaan ne ovat useimmiten seurausta inhimillisistä virheistä – tai haitallisesta toiminnasta. Niinpä yksi tärkeimmistä tavoista ehkäistä tietovuotoja on ymmärtää, kuinka niitä tapahtuu.
Tässä muutamia yleisimpiä tietovuototapoja:
-
Heikko infrastruktuuri: Väärät asetukset ja käyttöoikeudet, vanhentuneet ohjelmistot ja huonosti määritetyt verkot voivat kaikki olla tietovuotovektoreita.
-
Sosiaalisen manipuloinnin hyökkäykset ovat sitkeitä kyberturvauhkia. Niihin kuuluvat yleinen ja kohdistettu tietojenkalastelu.
-
Huonot salasanakäytännöt: Monet tekevät kirjautumistietojen arvaamisesta kirjautumistietojen täytön ja salasanahyökkäysten avulla helppoa esimerkiksi käyttämällä samaa salasanaa monessa paikassa ja luomalla heikkoja salasanoja.
-
Laitteen hukkaaminen: Jos kyberrikollinen hakkeroi itsensä sisään hukattuun laitteeseen, hän voi saada käyttöönsä kaiken sille tallennetun datan.
-
Ohjelmistohaavoittuvuudet: Kyberrikolliset voivat helposti hyödyntää ohjelmistojen heikkouksia, millä voi olla monia seurauksia, tietomurto mukaan lukien. Tästä syystä kaikkien ohjelmistojen pitäminen ajan tasalla – ja uusimpien tietoturvapäivitysten asentaminen – on välttämätöntä tietomurtojen eston kannalta.
-
Inhimilliset tekijät: Joskus tyytymättömät työntekijät tai kolmannet osapuolet voivat aktiivisesti päättää kohdistaa hyökkäyksen yritystä tai organisaatiota kohtaan vuotamalla tietoja itse.
-
Huolimattomuus: Arkaluonteisia tietoja tallennetaan joskus ulkoisille kiintolevyille tai USB-tikuille – joskus niitä jopa kirjoitetaan paperille – ja jätetään sellaiseen paikkaan, jossa muut pääsevät niihin käsiksi.
Mitä tietovuotojen ehkäisyratkaisu voi suojata?
Tietovuotojen yleistavoitteena on, että kyberrikolliset keräävät tietoja, joita he voivat käyttää taloudellisten tai muiden etujen hankkimiseen. Uhkatoimijat voivat varastaa monentyyppisiä tietoja ja hyödyntää niitä. Ne voivat liittyä joko yksilöihin tai yrityksiin ja organisaatioihin.
Esimerkkejä tietovuodoista etsityistä tietotyypeistä:
- Tunnistettavissa olevat henkilötiedot ovat yksittäisiin henkilöihin yhdistettävissä olevia tietoja, kuten sähköpostiosoitteita, henkilötunnuksia, luottokorttinumeroita ja syntymäaikoja, joiden avulla voidaan suorittaa identiteettivarkauksia.
- Asiakastietokannat, joihin voi sisältyä mm. henkilö-, tili tai maksutietoja sekä tilaushistoria.
- Yritystiedot: Tietovuotoihin sisältyy usein luottamuksellisia yritystietoja, kuten sisäisiä asiakirjoja tai sähköpostiviestejä, tilitietoja, suorituskykytilastoja ja -ennusteita, strategioita ja suunnitelmia sekä henkilöstötietoja.
- Liikesalaisuudet tai immateriaalioikeudet ovat luottamuksellisia tietoja, joilla yritys saa kilpailuetua. Niihin voivat kuulua patentoidut suunnitelmat tai koostumukset, omat teknologiat, lähdekoodi ja liiketoimintastrategiat.
- Taloudelliset tiedot sisältävät kaikki yksilön tai organisaation taloustiedot, kuten verotiedot, pankkitiliotteet ja laskut.
- Kirjautumistiedot: Esimerkiksi käyttäjätunnukset ja salasanat, joilla voidaan ottaa haltuun uhrin sähköposti- tai sosiaalisen median tilejä.
Hankkimalla tietovuodoista edellä mainittuja tietoja kyberrikolliset pystyvät suorittamaan muita rikoksia, kuten identiteettivarkauksia, talouspetoksia ja kiristyksiä. Tästä syystä on olennaisen tärkeää, että yksilöt ja yritykset huolehtivat tietoturvastaan entistä paremmin.
Kuinka vuotaneita tietoja käytetään?
Kun kyberrikolliset saavat haltuunsa nämä arvokkaat tiedot, he pystyvät tekemään monia muita rikoksia. Tämä tekee tietovuodoista vaarallisia ja niiden estämisestä erittäin tärkeää. Tietovuotojen kautta varastetuilla tiedoilla hyökkääjät voivat:
- suorittaa muita kyberrikoksia, kuten tietojenkalasteluhyökkäyksiä , sosiaalisen manipuloinnin avulla
- suorittaa erityyppisiä talouspetoksia, kuten luottokorttipetoksia
- varastaa uhrin identiteetin
- käynnistää doksauskampanjan uhria vastaan
- lisätä tietoja tietokantaan, jota voidaan käyttää seurantaan ja vakoiluun hämäräperäisissä tarkoituksissa
- haitata yrityksen mainetta
- häiritä toimintoja
- myydä tietoja muille kyberrikollisille pimeässä verkossa
- kiristää uhrilta tai uhriorganisaatiolta rahaa.
Tietojen menetyksen ehkäisy kyberturvassa
Tietovuodot pysyvät jatkuvana uhkana digitaalisessa yhteiskunnassa, ja kyberrikolliset kokeilevat alati kehittyneempiä tapoja hyökkäyksiinsä. On kuitenkin useita strategioita ja toimia, joilla käyttäjät voivat pienentää näiden hyökkäysten onnistumisen todennäköisyyttä. Seuraavassa on muutamia suosituksia tietovuotojen ehkäisyyn.
- Ota käyttöön tietoturvatoimia ja tarkista niitä säännöllisesti tietovuotojen ehkäisyn kannalta. Tämä on tärkeää myös valvontamääräysten noudattamiseksi.
- Käytä tietojen menettämisen estotyökaluja suojaamaan organisaation järjestelmiin tallennettuja tietoja.
- Valvo pääsyä ja toimintaa – näkyvyys verkkoon auttaa tunnistamaan epäilyttävää käyttäytymistä ja on tärkeä osa tietomurtojen estämistä.
- Noudata mahdollisimman pienten käyttöoikeuksien periaatetta. Varmista, että työntekijät, alihankkijat ja muut sidosryhmät pääsevät käsiksi vain niihin tietoihin, joita heidän rooleissaan tarvitaan, jotta tietoja ei pääse vuotamaan heidän kauttaan.
- Toteuta organisaation laajuinen kyberturvakoulutus ja päivitä sitä säännöllisesti, jotta työntekijät ovat tietoisia ajankohtaisista uhista ja niiden välttämisestä.
- Poista vanhaa ja tarpeetonta tietoa säännöllisesti, tai tallenna se muualle kuin pääverkkoon, niin että siihen pääsy on vaikeampaa.
- Ota käyttöön vahvat salasanat ja suojatut salasananhallintajärjestelmät, kuten luotettava salasananhallintaohjelmisto.
- Arvioi ja valvo jatkuvasti kolmannen osapuolen riskejä ehkäistäksesi tietojen menetystä, jos tuotantoketjuun kohdistuu hyökkäyksiä.
- Estä tietovuotoja sisäisistä lähteistä luomalla vahva prosessi poistuville työntekijöille, niin että kun joku poistuu yrityksestä, hänellä ei ole pääsyä verkkoihin, tiedostoihin, laitteisiin ja muihin mahdollisiin hyökkäysvektoreihin.
- Missä mahdollista, käytä monen tekijän todennusta tai biometristä todennusta suojaamaan pääsyä organisaation laitteisiin tai järjestelmiin.
- Harkitse tietojen salausta suojamaan riskialttiita arkaluonteisia tietoja.
- Pimeän verkon jatkuva valvonta auttaa havaitsemaan sekä valheellisia että todellisia tietomurtoviestejä ja seuraamaan haitallisen toiminnan piikkejä. Koska pimeän verkon valvonta vie paljon resursseja, se annetaan yleensä ulkopuolisten asiantuntijoiden tehtäväksi.
Tietovuotojen ja -murtojen estäminen
Tietovuoto on usein ensimmäinen vaihe tietomurtoa, ja näiden tapahtumien seuraukset voivat olla erittäin tuntuvia, etenkin yrityksille. Tästä syystä organisaatioiden on oltava erittäin tietoisia tietojensa suojaamisesta, pyrittävä ymmärtämään ongelmaa ja toteutettava strategioita tietovuotojen ehkäisemiseksi. Yksi tapa tähän on kattavan kyberturvakoulutuksen tarjoaminen sen varmistamiseksi, että työntekijät ymmärtävät tietovuotojen muodostaman uhan ja tietävät kybertietoturvan perusperiaatteet. Muutkin toimet ovat tärkeitä, kuten organisaation datan suojaaminen ja tietojen menetystä ehkäisevien työkalujen käyttö. Yhdessä nämä voivat minimoida tietovuotojen riskin ja yrityksen haavoittuvuuden muille kyberturvauhille.
Aiheeseen liittyviä artikkeleita ja linkkejä:
Mitä tehdä, jos yksityisyyttäsi loukataan
Aiheeseen liittyvät tuotteet ja palvelut: